Fiecare scaun auto pentru copii trebuie să se supună unui set de reguli sau standarde. Deși sunt reglementări tehnice, este bine să le cunoaștem și să știm exact ce reprezintă.

R44 reprezintă un regulament de 119 pagini, elaborat de Comisia Economică pentru Europa a ONU. Ultima versiune actualizată este cea R44.04 și este în vigoare din noiembrie 2007.

Cum sunt definite scaunele auto pentru copii în acest regulament:

„Sistemul de siguranță pentru copii reprezintă un ansamblu de componente care poate conține o combinație de curele sau componente flexibile, cu cataramă de siguranță, dispozitive de reglare, dispozitive de prindere și, în anumite cazuri, un dispozitiv suplimentar, de exemplu, un portbebe, un scaun pentru sugari, un scaun suplimentar și/sau un scut de protecție în caz de coliziune care poate fi montat în autovehicul. Acest dispozitiv este conceput astfel încât să diminueze riscul de rănire a utilizatorului în caz de coliziune sau de decelerație bruscă a vehiculului, prin limitarea mobilității corpului pasagerului.Regulamentul se aplică sistemelor de siguranță pentru copii ce se pot monta în autovehicule cu trei sau mai multe roți și care nu sunt destinate utilizării pentru scaunele rabatabile (pliante) sau pentru scaunele orientate lateral.”

Scaunele auto pentru copii trebuie de asemenea, să îndeplinească o serie de cerințe, grupate în următoarele categorii:

1. În funcție de grupele de greutate ale copiilor (vârstă versus kilograme)

2. După cerințele legate de proiectare:
–       scaunele auto trebuie să ofere protecție în orice poziție de montare, în funcție de modaliatea lor de utilizare;
–       copilul să fie așezat și scos din scaun cât mai ușor posibil;
–       schimbarea înclinației scaunului trebuie să se facă manual și aceasta nu presupune încă o ajustare manuală a centurilor de siguranță;
–       sistemele de siguranță din grupele 0+ și 1 mențin copilul astfel poziționat încât să-i ofere protecție și în timpul somnului;
–       să nu supună părțile moi ale corpului (abdomen, coapse etc) unor forțe de inerție suplimentare pe care le generează;
–       fiecare componentă utilizată în sistemul de siguranță are propriile reguli de proiectare și verificare stricte.

3. Cerințe legate de teste:
–       test la coroziune;
–       test la răsturnare;
–       teste dinamice la: orientarea cu fața sau cu spatele la direcția de mers;
–       teste pentru fixarea scaunelor înălțătoare;
–       teste ale dispozitivului de reglare;
–       dispozitivele de blocare;
–       test de temperatură etc.

4. Marcaje – cu numele producătorului, anul de producție, marca de omologare internațională (un cerc care înconjoară litera „E”, un număr de omologare și simbolul specific, intervalul de greutate, o etichetă vizibilă cu pericole extreme.

5. Instrucțiuni de utilizare (în limba română) care trebuie să includă și următoarele informații:
–       grupa de greutate;
–       etapele esențiale relevante necesare pentru a pregăti scaunul de instalare;
–       metode de instalare ilustrată cu fotografii și/sau desene foarte clare;
–       în cazul unor sisteme de siguranță orientate cu spatele la direcția de mers, clientul trebuie sfătuit să nu le utilizeze pe scaunele echipate cu airbaig;
–       sfaturi despre tipurile de centuri de siguranță adecvate utilizării scaunelor;
–       recomandarea ca dispozitivul să fie schimbat dacă a fost supus unor eforturi violente în caz de accident;
–       instrucțiuni de curățare și intreținere etc

Astfel, cele prezentate mai sus, sunt doar câteva informații extrase din regulamentul ECE ONU R44. Alte detalii legate de scaunele Bebetex puteți accesa și în secțiunea Ajutor – Garantii de pe bebetex.ro

Foto Flickr